Saturday, April 2, 2011

سخنی با همکاران گرامی ناحیه 1و 2زنجان

بسمعه تعالی
جعفر اسدی دبیر زبان انگلیسی
آموزش و پرورش استان زنجان
E-MAIL : Asadi_Chomsky@Yahoo.Com

موضوع : اهمیت توجه به مسائل تئوری در آموزش زبان انگلیسی
در آموزش زبان مانند بسیاری از آموزش های دیگر دو مقوله ی مهم وجود دارد و نتیجه مطلوب زمانی حاصل می شود که این دو مقوله توام مورد توجه قرار می گیرد و عدم پرداختن به هر کدام از آنها پیشرفت زبان آموز را با اخلال رو به رو می کند .
مقوله اول مربوط به مباحث تئوری و دور نما و پایه ی آموزش می باشد و مقوله دوم آموزش و تمرین می باشد اما متاسفانه بحث در تئوری پایه ی آموزش زبان در اکثر کلاس های آموزشی کشور مورد مقبول واقع نشده است و توجه شایان به آنها نمی شود و همکاران مدرسین محترم زبان انگلیسی را جزء کار اساسی خودشان در نظر نمی گیرند در اینجا برای تبین مساله و توضیح اهمیت آن در مثال ساده ذکر می گردد .
مثال اول : در نظر بگیرید معماری می خواهد ساختمانی را بنا کند , یک حالت این است که معمار بدون هیچ پیش زمینه طراحی شروع به ساختن مجموعه ای از دیوارها, سقف ها, ستون هاو ... کند, در نهایت ممکن است ساختمانی بنا شود اما چون تفکر و یک طراحی به پشت سر احداث این بنا نبوده است لذا ساختمان ساخته شده نمی تواند احتیاج ساکنین را بر آورده کند و ساکنین از نحوه ساخت آن راضی نخواهند بود . چه بسا هرازگاهی در فکر تغییرات اساسی در آن بیافتد .
حالت دوم : این است که معمار یک طراحی جامع برای ساختمان مورد نظر انجام داده و کلیه نیازهای ساکنین آینده آنان را در این طراحی مد نظر داشته باشد و قبل از شروع احداث بنا جوانب امر و نقشه های اجرائیات ظرافت کامل لحاظ گردد . در این پس از اتمام بنا نیازها و انتظارات ساکنین در صورت درست بودن طراحی برآورده می شود .
مثال دوم : فردی را در نظر بگیرید این فرد ابتدا یک سری قوامین , مقررات , توافقات بین المللی را آموزش ببیند و تئوری کار را یاد بگیرد و سپس مهارت های علمی در رانندگی را بیاموزد . کسی را تصور کنید که هیچ اطلاعی از تئوری و مقررات و توافقات رانندگی را ندارد و اما می تواند با مهارت تمام رانندگی این فرد که توافقات را نشناسد ممکن است در سمت چپ خیابان رانندگی کند وآشنایی با چراغ راهنمائی و علائم رانندگی را نداشته باشد . بدیهی است این فرد که به راحتی در یک خیابان رانندگی می کند نمی تواند در خیابان های یک شهر رانندگی کند .
نتیجه گیری : در آموزش زبان با توجه به سطح آموزش کلاس زبان باید تا حدودی نسبت به تئوری آموزش آشنایی پیدا کند یعنی اینگونه نباشد که بدون هیچ پیش زمینه فکری در انبوهی از لغات , ترکیبات و ساختارها غرق شود و بلکه باید سلسله مراتب منطقی رعایت گردد و یک فرایند بر امر آموزشی مستولی گردد به طوری که لغات و ترکیبات و ساختارها نه به صورت حفظی بلکه به صورت القاء تدریجی ملکه ذهن زبان آموز شود .

No comments:

Post a Comment