Friday, November 5, 2010

اعتماد به نفس بالا خوب است؟




هميشه شنيده مي‌شود كه روان‌پزشكان و كارشناسان، افراد را به داشتن اعتماد به نفس تشويق مي‌كنند، اما مطالعات اخير نشان داده‌اند ممكن است دست يافتن به اين اعتماد به نفس بالا، به هر قيمتي، چندان هم چيز خوبي نباشد.
تحقيقات جديد روان‌پزشكان نشان داده است كساني كه داراي اعتماد به نفس بالا، اما شكننده و آسيب‌پذير هستند، در مقايسه با كساني كه اعتماد به نفس كمتر، اما شخصيت پايدارتري دارند، در مواجهه با انتقادات، واكنش‌هاي شديدتري نشان مي‌دهند. نتايج اين مطالعات كه در مجله «شخصيت» - يك مجله تخصصي روان‌پزشكي- منتشر شده است در واقع ابعاد گسترده‌تري از اعتماد به نفس را توضيح داده است.
دكتر مايكل‌كرنيس، استاد دانشگاه جورجيا در آمريكا مي‌گويد: «انواع مختلفي از اعتماد به نفس وجود دارد و در اين مطالعه متوجه شديم كساني كه اعتماد به نفس بالا، اما شكننده و سطحي دارند بهتر است كه اصلا اعتماد به نفس نداشته باشند.»
او علت اين مساله را اين‌طور توضيح مي‌دهد: «كساني كه داراي اين نوع اعتماد به نفس هستند، يك رفتار جبراني براي مقابله با انتقادات پيش مي‌گيرند كه در آن به طور اغراق‌آميزي علاقه به دفاع از خود و توانايي‌هاي خود و همچنين بيان ارزش‌هاي فردي‌شان دارند.»
به گفته اين روان‌پزشك، نتايج اين مطالعات به هيچ‌وجه داشتن اعتماد به نفس را كه لازمه احساس خوشحالي و موفقيت و همچنين پيشرفت در زندگي است، رد نمي‌كند، بلكه فقط جنبه‌هاي ديگري از اين وضعيت شخصيتي را مشخص مي‌كند.
تحقيقات جديد روان‌پزشكان نشان داده است كساني كه داراي اعتماد به نفس بالا، اما شكننده و آسيب‌پذير هستند، در مقايسه با كساني كه اعتماد به نفس كمتر، اما شخصيت پايدارتري دارند، در مواجهه با انتقادات، واكنش‌هاي شديدتري نشان مي‌دهند.
به‌طور كلي، افراد داراي اعتماد به نفس بالا و شخصيت مطمئن، يك «من حقيقي» از خود را به ديگران نشان مي‌دهند.
آنها به طور كلي خوشحال‌ترند و خودشان را با نقطه‌ضعف‌هايشان قبول دارند، اما افراد داراي اعتماد‌به‌نفس بالا با شخصيت شكننده، اغلب روز به روز يا حتي در طول روز روحيه‌شان تغيير مي‌كند و اگر تاييد مداوم از خودشان يا ديگران دريافت نكنند، احساس مي‌كنند ارزش‌هاي وجودي‌شان كم شده است.
دكتر كرنيس و همكارانش اين مطالعه را روي 100 دانشجو و بعد از انجام يك ارزيابي كلي رواني و احساس رضايت از زندگي و همچنين اعتماد به نفس، به اين صورت انجام دادند كه از آنها خواستند واكنش خود را در چند موقعيت مختلف توضيح دهند. افرادي كه شخصيت مطمئن و اعتماد به نفس بالا داشتند، در موقع انتقاد كمتر موضع دفاعي مي گرفتند و در مقابل، افراد داراي شخصيت شكننده، كلمات تندتري را به كار مي بردند.
علاوه بر نكات فوق روان‌پزشكان متوجه شدند، به‌طور كلي كساني كه در مواجهه با انتقادات يا موقعيت‌هاي رقابتي كلمات تندتري به كار مي‌برند يا واكنش دفاعي كلامي‌شان شديدتر است، احساس رضايت از زندگي كمتري دارند و يا از نظر وضعيت رواني متزلزل‌ترند.
بود.از نظر روان‌پزشكان، بين دانشجويان شركت‌كننده در اين تحقيق، افرادي كه دفاعي‌تر برخورد كرده بودند، بيشتر اين سئوال و پرسش‌ها را تهديدي عليه ارزش‌هاي شخصيتي خود و اعتماد به نفس‌شان قلمداد كرده بودند و به همين دليل واكنش هاي جبراني آنها، خارج از كنترل و اغراق شده

No comments:

Post a Comment