Sunday, January 2, 2011

انواع روش مطاله

 




انواع روشهای مطالعه=-

 

روش پس ختام

این روش یکی از مهمترین و معروفترین روشهای بهسازی حافظه است. نام این روش همانند نام انگلیسی آن (PQ4R) متشکل از حروف اول شش مرحله آن است.

مراحل پیش خوانی

در این مرحله کتاب یا مطلب بصورت یک مطالعه اجمالی و مقدماتی مطالعه شود. از جمله موارد این مرحله خواندن عنوان فصلها ، خواندن سطحی فصل ، توجه به تصاویر ، بخشهای اصلی و فرعی و خلاصه فصلها می‌باشد. هدف در این مرحله یافتن یک دید کلی نسبت به کتاب و ارتباط دادن بخشهای مختلف کتاب با یکدیگر می‌باشد.

مرحله سؤال کردن

پس از مطالعه اجمالی موضوعات و نکات اصلی ، به طرح سؤال در مورد آنها بپردازید. این کار باعث افزایش دقت و تمرکز فکر و سرعت و سهولت یادگیری می‌گردد.

مرحله خواندن

در این مرحله به خواندن دقیق و کامل مطالب کتاب پرداخته ، که هدف فهمیدن کلیات و جزئیات مطالب و نیز پاسخگوی به سؤالات مرحله قبل می‌باشد. در مرحله خواندن برای فهم بهتر مطالب می‌توان از کارهایی مثل یادداشت برداری ، علامت گذاری و خلاصه نویسی بهره جست.

مرحله تفکر

در این مرحله هنگام خواندن ، ساختن سؤالها ، و ایجاد ارتباط بین دانسته‌های خود ، درباره مطلب فکر کنید. در این مورد نیز مهمترین اصل همان بسط معنایی است. بسط معنایی ممکن است در مراحل پنجم و ششم نیز یعنی در مراحل از حفظ گفتنی و مرور کردن نقشی داشته باشد.

مرحله از حفظ گفتنی

در این مرحله باید بدون مراجعه به کتاب و از حفظ به یادآوری مطالب خوانده شده پرداخته شود و بار دیگر به سؤالاتی که خود فرد طرح کرده بود پاسخ دهد. در اینجا باید مطالب آموخته شده را در قالب کلمات برای خود کرده ، در غیر اینصورت لازم است که مجددا به خواندن مطالبی که آموخته نشده پرداخته شود. مرحله از حفظ گفتنی در پایان هر بخش انجام می‌گیرد و وقتی بخشهای یک فصل به اتمام رسید به مرحله بعد ، یعنی مرور کردن یا آزمون وارد می‌شویم.

مرحله مرور کردن

این مرحله ، که مرحله آزمون نیز می‌باشد، در پایان هر فصل انجام می‌گیرد. در اینجا به مرور موضوعات اصلی و نکات مهم و نیز ارتباط مفاهیم مختلف به یکدیگر پرداخته و در صورت برخورد با موضوعات مورد اشکال به متن اصلی یا مرجع مراجعه شود. یکی از راههای کمک به این مرحله پاسخگوئی به سئوالات و تمرینات پایان فصل است: اجرای این مرحله می‌تواند مقداری از اضطراب  را کاهش دهد.

 

 

 

 

شیوه صحیح مطالعه ،چهار مزیت عمده زیر را به دنبال دارد:


۱)
زمان مطالعه را کاهش میدهد.


۲)
میزان یادگیری را افزایش میدهد .


۳)
مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر می کند.


۴)
بخاطر سپاری اطلاعات را آسانتر می سازد.


برای داشتن مطالعه ای فعال وپویانوشتن نکات مهم درحین خواندن ضروری است تابرای مرورمطالب،دوباره کتاب رانخوانده ودر زمانی کوتاه ازروی یادداشتهای خودمطالب رامرور کرد .


یادداشت برداری ، بخشی مهم و حساس از مطالعه است که باید به آن توجهی خاص داشت . چون موفقیت شما را تا حدودی زیاد تضمین خواهد کرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد. خواندن بدون یادداشت برداری یک علت مهم فراموشی است.


شش روش مطالعه :


خواندن بدون نوشتن ،خط کشیدن زیرنکات مهم، حاشیه نویسی وخلاصه نویسی، کلید برداری خلاقیت و طرح شبکه ای مغز


۱) خواندن بدون نوشتن:


روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است وبرای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز ، خصوصا” قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا” به خاطر سپرد .


۲) خط کشیدن زیر نکات مهم :


این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد .حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا” درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند .


۳) حاشیه نویسی :


این روش نسبت بدو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.


۴) خلاصه نویسی :


در این روش شما مطالب را میخوانید و آنچه را که درک کرده اید بصورت خلاصه بروی دفتری یادداشت می کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را یادداشت می کنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست .


۵) کلید برداری :


کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است . در این روش شما بعد از درک مطالب ، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحتترین ،بهترین وپرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود .


۶) خلاقیت و طرح شبکه ای مغز:


این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا” فراگیری مطالب درسی است .در این روش شما مطالب را میخوانید بعد از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس کلمات کلیدی را بروی طرح شبکه ای مغز می نویسد ( در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می کنید)تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب ، فقط به طرح شبکه ای مراجعه کرده وبا دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بروی طرح شبکه ای مغز ، آنها را خیلی سریع مرور کنید . این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند. و بازده مطالعه را افزایش میدهد.

 


شرایط مطالعه


((بکارگیری شرایط مطالعه یعنی بهره وری بیشتر از مطالعه ))

شرایط مطالعه ، مواردی هستند که با دانستن ، بکارگیری و یا فراهم نمودن آنها ، می توان مطالعه ای مفیدتر با بازدهی بالاتر داشت و در واقع این شرایط به شما می آموزند که قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید ، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید و با دانستن آنها می توانید با آگاهی بیشتری درس خواندن را آغاز کنید و مطالعه ای فعالتر داشته باشید :


۱)
آغاز درست :برای موفقیت در مطالعه ،باید درست آغازکنید.


۲)
برنامه ریزی : یکی از عوامل اصلی موفقیت ، داشتن برنامه منظم است .


۳)
نظم و ترتیب: اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد .


۴)
حفظ آرامش: آرامش ضمیر ناخود آگاه را پویا و فعال میکند.


۵)
استفاده صحیح از وقت :بنیامین فرانکلین، ((آیا زندگی را دوست دارید؟ پس وقت را تلف نکنید زیرا زندگی از وقت تشکیل شده است .))


۶)
سلامتی و تندرستی: عقل سالم در بدن سالم است .


۷)
تغذیه مناسب: تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی دارد.


۸)
دوری از مشروبات الکلی : مصرف مشروبات الکلی موجب ضعف حافظه می شود .


۹)
ورزش : ورزش کلید عمر طولانی است .


۱۰)
خواب کافی: خواب فراگیری و حافظه را تقویت می کند.
۱۱)
درک مطلب:آنچه در حافظه بلند مدت باقی می ماند ، یعنی مطالب است .

 

اهمیت برنامه ریزی تحصیلی

فواید برنامه ریزی تحصیلی

به روشن شدن اهداف کمک می‌کند.

زمانی که فرد اقدام به تهیه یک برنامه تحصیلی برای خود می‌کند توجه بیشتری به اهداف برنامه مبذول می‌دارد. و این کمک می‌کند تا شناخت بیشتری از اهداف پیدا کند و آنها را دسته بندی می‌کند. اهداف طولانی مدت و کوتاه مدت را تشخیص دهد و هیچیک را فدای دیگری نکند.

از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند.

همچون سایر امور زندگی مسائل تحصیلی نیز از لحاظ تنظیم وقت و زمان دارای اهمیت هستند. برنامه ریزی به فرد کمک خواهد کرد، استفاده مفیدتری از مدت زمانی اختیار بکند و از اتلاف وقت خود جلوگیری نماید. مسأله وقت در برخی موارد تحصیلی همچون نزدیکی امتحانات و در حین برنامه ریزی برای کنکور اهمیت شایان توجهی دارد. از دست دادن وقت برابر خواهد بود با از دست دادن بسیاری از موفقیتها در آینده.

از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

استفاده از یک برنامه ریزی استاندارد و با اصول صحیح علمی به فرد کمک خواهد کرد انرژی و توان ذهنی خود را بیهوده به هدر ندهد. در این نوع برنامه ریزیهای استاندارد عمدتا روشهای مفیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد که موجب خواهد شد، فرد بیشترین استفاده را از توان ذهنی خود بکند و از اتلاف آن جلوگیری کند. به یک مثال توجه کنید، در برنامه ریزی تحصیلی بر مبنای یافته‌های روانشناسی اصل در نظر گرفته می‌شود، با این محتوا که بعد از مدتی (حدود 45 دقیقه) بعد از شروع مطالعه و یادگیری منحنی یادگیری بسیار پائین می‌آید، بطوری که فرد یادگیری خوبی بعد از این زمان نخواهد داشت، مگر اینکه یک استراحت کوتاهی داشته باشد. با در نظر گرفتن اصولی از این قبیل ، فرد برنامه ریزی تحصیلی خود را طوری انجام می‌دهد تا هر 45 دقیقه یکبار استراحت کوتاهی داشته باشد تا دوباره با تجدید قوای ذهنی شروع به یادگیری نماید.

اصول صحیح برنامه ریزی تحصیلی

اهداف خود را روشن کنید.

برای برنامه ریزی در کلیه امور باید اهداف دقیق و روشنی داشته باشید. این مسأله در برنامه ریزی تحصیلی حائز اهمیت فراوانتری است. برای خود روشن کنید اهداف بلند مدت شما کدامها هستند، اهداف کوتاه مدت کدامها هستند: مثلا:

·         هدف بلند مدت: قبولی در کنکور تجربی دانشگاه سراسری امسال

·         هدف کوتاه مدت: مطالعه فلان دروس در این ماه یا در این هفته

اهداف خود را زمان بندی کنید.

زمان دقیقی برای هر یک از اهداف کوتاه مدت تعیین کنید. مثلا تعیین کنید که مطالعه چه دروسی را در چه مدت زمانی به اتمام خواهید بود.

مطالعه دروس را به صورت موازی انجام دهید.

برخی افراد از شیوه مطالعه تک درسی استفاده می‌کنند. مثلا یک هفته برای یک درس. این شیوه موجب خستگی ذهنی و کاهش بازده یادگیری در آنها می‌شود. توصیه می‌گردد به جای روش تک درسی از شیوه موازی استفاده کنند. به این ترتیب که دو یا سه درس را برای مدت زمان معین انتخاب کنند و مطالعه کنند. به این ترتیب خواهند توانست از خستگی ذهنی جلوگیری کنند. هر چقدر تنوع در زمان بندی مطالعه این دروس بیشتر باشد به همان اندازه از خستگی ذهنی بیشتر جلوگیری خواهد شد. به برنامه‌های زیر با تنوعهای متفاوت توجه کنید.

مطالعه درس فیزیک ، شیمی ، ادبیات در یک هفته شامل 2 روز اول فیزیک ، 2 روز دوم شیمی ، 2 روز سوم ادبیات ، مطالعه درس فیزیک ، شیمی ، ادبیات در یک هفته شامل صبح ، فیزیک - ظهر ، شیمی - عصر ، ادبیات توجه کنید که برنامه ریزی دوم از لحاظ تنوع مناسبتر است، چون در یک روز 3 درس مورد مطالعه قرار می‌گیرد، در حالیکه در روش اول هر 2 روز یک درس و این احتمال بیشتری دارد که موجب خستگی ذهنی شود.

تناسب میان دروس را رعایت کنید.

در برنامه ریزی برای مطالعه دروس خود تناسب ، مسأله مهمی است. به عبارتی تنوع در انتخاب دروس نیز مهم است، انتخاب درسهای فیزیک ، شیمی ، ریاضی در یک مدت زمان مشترک کارآیی خوبی نخواهد داشت. شیوه مطالعه این دروس به یکدیگر نزدیک است و خستگی بیشتری به همراه خواهد داشت. همه آنها با انواع فرمولها سر و کار دارند و این تداخل مطالب را پیش خواهد آورد. بنابراین بهتر است از چنین ترکیبی استفاده کنید: شیمی ، ادبیات ، فیزیک ، یا اگر از شیوه دروسی استفاده می‌کنید که بهتر نیز هست شیمی و ادبیات - فیزیک و بینش - ریاضی و زیست شناسی.

استراحت را در برنامه ریزی خود فراموش نکنید.

در مطالعه تمام وقت خود مثلا زمانیکه برای کنکور یا برای امتحانات برنامه ریزی می‌کنید علاوه بر استراحتی که هر 45 دقیقه یکبار و به مدت یک ربع برای خود در نظر می‌گیرند، هر چند ساعت یکبار مدت زمان طولانیتری برای استراحت مثلا نیم ساعت تا 45 دقیقه در نظر بگیرید و استراحت طولانیتری برای پایان هر مقطع زمانی (مثلا یک هفته ، یک ماه) و شروع مقطع در نظر داشته باشید.

به عنوان مثال دانش آموزی که برای یک هفته خود مطالعه درس شیمی و ادبیات را انتخاب کرده است، بطوری که هر روز صبح شیمی و هر بعد از ظهر به مطالعه ادبیات می‌پردازد. در فاصله هر 45 دقیقه مطالعه ، یک ربع استراحت می‌کند و هر 3 چهل و پنج دقیقه یک استراحت 45 دقیقه‌ای برای خود دارد. در پایان هفته که بعد از ظهر جمعه را در نظر گرفته است بطور کامل به استراحت می پردازد تا هفته بعد را برای مطالعه فیزیک و زیست شناسی در نظر گرفته است با انرژی بیشتری شروع کند.

برنامه ریزی برای طول سال تحصیلی

برنامه ریزی برای طول سال تحصیلی اندک تفاوتهایی با سایر برنامه ریزیهای تحصیلی مثلا آمادگی برای کنکور دارد. به این صورت که اهداف شما با اهداف مدرسه در هم می‌آمیزد و شما برای برنامه ریزی درسی خود تا حدی از برنامه ریزی مدرسه تبعیت می‌کنید. با اینحال شما در کنار اهداف برنامه ریزی شده مدارس که برای شما تعیین می‌کند در چه روزی به مطالعه کدام دروس بپردازید، اهداف خود را در راستای همان دروس تنظیم کنید و سایر اصول برنامه ریزی را نیز رعایت کنید.

 

 

عوامل عدم تمرکز در هنگام مطالعه

تکنیک های مطالعه

راه های داشتن یک مطالعه با کیفیت

عوامل عدم تمرکز در هنگام مطالعه:

1 – عوامل مربوط به محیط اطراف: گرما، سرما، سرو صدا، عدم وجود نور کافی و... .

2 – عوامل مربوط به خود فرد

الف) عوامل جسمانی از جمله گرسنگی، تشنگی، بی خوابی، سردرد، ضعیف بودن چشم(نزدیک بینی، دوربینی،

آستیگماتیسم)و ... .

ب) عوامل روانی مانند اضطراب، نداشتن عادت به مطالعه و... ،

آنچه لازم است برای تمرکزحواس بیاموزید (راههای غلبه بر عدم تمرکز):

1 – دیدگاه مثبت داشته باشید: همواره سعی کنید مطالعه را فرصتی برای یادگیری اندیشه های دیگران بدانید تا آنکه

امری ناخوشایند که مجبور به انجام آن هستید.

2 – تنهابه قدرت اراده خود اطمینان نداشته باشید: هر زمان شما به خود بگویید من باید اراده کنم که تمرکز داشته باشم

 تمرکز خود را از دست خواهید داد چرا که همیشه به فکر اراده خود هستید که چیزی به آن خدشه ای نزند به عبارت

 دیگر شما هدف خود را اراده قرار می دهید نه مطالعه. پس این نکته را به خاطر بسپارید که اراده لازم است اما کافی

نیست و حتی گاهی فکر نکردن به آن نتیجه اش تمرکز حواس می شود.

3 – مطمئن شوید که همه چیز دارید: قبل از این که مطالعه را آغاز کنید، همه وسایل مورد نیاز خود را فراهم کنید.

4 – از اصل جا نداریم بهره بگیرید: این تصور را در خود ایجاد نمایید که ذهن شما با افکاری در مورد مطلبی که در حال

 مطالعه آن هستید پر شده و جایی برای افکار دیگر که قصد ورود به ذهن شما را دارند نیست تا به مرور آن افکار از

ذهن شما دور شوند.

5 – مطالعه را گفتگوی خود با نویسنده کتاب بپندارید: یکی از مؤثرترین راه های تمرکز حواس در هنگام مطالعه این

است که خود را در حال گفتگو با نویسنده کتاب تصور کنید. معمول در گفتگو با یک فرد شامل یکسری از پرسش های

عمومی – اختصاصی و نیز نظرات خودتان در مورد مطلب مورد بحث می باشد. این روش با صدا یا بی صدا انجام می شود.

6 – نوشتن مشکلاتی که در آن هنگام مطالعه به ذهن خطور می کند: یک کاغذ سفید در دسترس خود قرار دهید و هر

زمان مطلبی یا مشکلی ذهن شما را به خود مشغول کرد بلافاصله چند کلمه یا جمله در رابطه با آن موضوع یادداشت کنید

و اگر لازم است تاریخی را که می خواهید به آن رسیدگی کنید را بنویسید. اگر همچنان ذهن شما به آن مشکل مشغول

است، از مطالعه دست برداشته و پس از برطرف شدن مشکل به مطالعه خود باز گردید.

7 – از تکنیک علامت گذاری استفاده کنید: کاغذی نزدیک کتاب خود بگذارید و زمانی که تمرکز خود را از دست دادید

علامتی روی آن بکشید. این کار به شما یادآوری می کند که به مطالعه خود باز گردید و این خط ها به مرور کمتر و کمتر

می شوند.

تکنیک های مطالعه:

الف) تکنیک کلمه کلید:

در این روش با استفاده از یک کلمه آشنا دو کلمه به هم ربط داده می شود. این روش شامل دو مرحله است در مرحله اول

برای یادگیری یک کلمه بیگانه یک کلمه آشنا پیدا می کنیم و در مرحله دوم با استفاده از تصویر ذهنی معنی کلمه بیگانه با

کلمه آشنا تداعی می شود. برای مثال شما می خواهید کلمه انگلیسی Bill که به معنی قبض آب و ... است را بیاموزید،

ابتدا یک کلمه آشنا برای آن پیدا کرده مانند بیل کشاورزی سپس شما یک بیل را تصور کنید که قبض آب در داخل آن است.

ب) تکنیک تصویر سازی ذهنی:

برای مثال اگر بخواهید به خاطر بسپارید که

گوجه فرنگی از میوه جات است می توانید یک تصویر ذهنی برای خود بسازید، مانند این که یک ظرف پر از میوه های

مختلف را مجسم کنید که گوجه فرنگی نیز در میان آنهاست و شما یک گوجه فرنگی بر می دارید و داخل ظرف خودتان

می گذارید. این روش برای زمانی که جایگاه چیزی را فراموش می کنید مفید است.

ج)تکنیک سر واژه:

از این روش می توان در به خاطر سپردن مراحل یک فرایند استفاده کرد، به این ترتیب که اولین حرف واژه ها را با هم

ترکیب می کنیم و یک کلمه جدید می سازیم.

 

راه های داشتن یک مطالعه با کیفیت:

1- در هنگام مطالعه و خواندن باید جهش به عقب را از بین برد، چرا که تکرار و عادت به این واپس نگری از سرعت

مطالعه می کاهد.

2- برای جلوگیری از تداخل آموخته های قبلی و

بعدی، بهترین راه مطالعه روش تک موضوعی است، بدین صورت که زمانی که مطلبی می خوانید از خواندن سایر مطالب

خودداری کنید و تنها ذهن خود را روی یک مطلب متمرکز کنید. راه دیگر این است که مطالب متشابه را با هم نخوانیم.

3- یکی از علل کند خوانی تلفظ کلمات و خواندن تک تک آنها حتی به صورت بی صداست، پس باید از آن پرهیز کرد.

4- در هنگام خواندن وسعت دید را می توان تا حد دیدن بیش از پنج کلمه در هر توقف گسترش داد.، چرا که باعث سرعت

در مطالعه و تمرکز بیشتر می شود.

5- مطالعه با دوستان برای همه مفید نیست، پس بهتر است در صورت غیر مفید بودن از آن پرهیز کرد.

6- یادگیری با فاصله در مقایسه با یادگیری فشرده دارای تأثیر بیشتری است. زمانهای مطالعه را به بخش های 30 تا 40

دقیقه تقسیم کنید و 10 تا 15 دقیقه به کارهای غیر فکری مشغول شوید.

7- یادداشت برداری و خط کشیدن زیر مطالب مهم.

8- برای این که مطالعه برای شما کسالت آور نباشد موارد زیر را در نظر داشته باشید:

- مطالعه را با رضایت و خوشی شروع کنید.

- مطالعه را از صبح زود شروع نمایید.

- به خود دلگرمی بدهید و حجم مطالبی را که خوانده اید در نظر آورید.

9- زمان مطالعه خود را بر حسب زمان تقسیم کنید. بیش از یک ساعت مطالعه کارایی را کاهش می دهد.

10- برای مطالب سنگین که یادگیری آنها به حافظه بسیار زیاد متکی است وقت مطالعه را تقسیم کنید. تقسیم وقت مطالعه

از ایجاد شدن اضطراب در شما جلوگیری می کند.

11- برنامه خود را واقع بینانه طرح کنید و کار زیادی را برای مدتی محدود نگذارید، زیرا این امر باعث بیزاری و

خستگی شما می گردد.

12- برای مطالعه از بهترین ساعات خود استفاده کنید و مطالب سنگین را برای ساعاتی که بهتر می توانید مطالعه کنید

اختصاص دهید.

13- روش اختصار نویسی و حاشیه نویسی را نیز تمرین کنید.

14- در هنگام برنامه ریزی برای کارهای فوق العاده نیز زمانی تعیین کنید تا در صورت بروز آنها در اجرای برنامه دچار

مشکل نشوید.

15- استفاده از روش مباحثه با افراد دیگر درباره مطالبی که آنها را مطالعه کرده اید مانند طلاب حوزه های علمیه که

سالهاست از این روش بهره می برند.

16- مراحل زیر را برای بهتر درس خواندن به خاطر داشته باشید:

- یک بار مطالب را به طور کامل بخوانید تا تصوری کلی از مطالب برایتان به وجود آید.

- بار دیگر برای ثبت جزئیات با ذهنی هوشیار و با علاقه مطالب را بخوانید تا به جزئیات دقت کنید.

- برای هر فصلی که از کتاب می خوانید در رابطه با هدفی که از مطالعه دارید، سؤال طرح کنید.

- بهترین راه برای مرور و باز بینی این است که بکوشید بدون مراجعه به متن، سؤالهای مهم را جواب دهید.

- سعی کنید با تفکر درباره مطالبی که می خوانید آنها را بفهمید.

- پس از خواندن هر قسمت سعی کنید مطالب مهم آن را برای خود بازگو نمایید.

- برای در خاطر داشتن مطالب برای مدت طولانی سعی کنید آنچه را که خوانده اید در طول روز برای آنها مصداق بیابید و

آنها را به کار بگیرید مانند استفاده ای که از ریاضیات در زندگی روزمره خود می کنیم و به همین دلیل اعمال ریاضی

مانند ضرب و تقسیم، جمع و تفریق و ... را همیشه در ذهن خود داریم.

 

 


No comments:

Post a Comment